Omschrijving

Het digiTAAL werkboek bevat 3000 methodeonafhankelijke oefeningen Frans (1200 uitgebreide oefeningen en 1800 elementaire driloefeningen), gegroepeerd in zeven verschillende modules: een module themaoefeningen, drie grammaticamodules, een module telefoneren, een module schrijven en een module driloefeningen. De themaoefeningen zijn oefeningen rond een aantal lexicale thema’s, waarin veel aandacht is voor de vier communicatieve vaardigheden maar waar ook woordenschat en grammatica ruim aan bod komen. Op dit ogenblik zijn er 500 oefeningen beschikbaar binnen 9 hoofdthema’s, die binnenkort worden aangevuld met extra thema’s. De drie grammaticamodules zijn niet alleen bedoeld om de grammaticale kennis uit te breiden, maar ook de vier vaardigheden komen geïntegreerd aan bod. De module over telefoneren richt zich vooral op luister- en spreekvaardigheid; de module over schrijven vooral op schrijf- en leesvaardigheid. De driloefeningen zijn bedoeld om de vervoeging van Franse werkwoorden intensief in te oefenen. De leerkracht kan uit de oefeningen putten volgens de noden of wensen die zich voordoen: differentiatie, remediëring, huiswerk, inhaalles, vakantietaak, persoonlijk werk van de leerling,…

Doelgroep

De oefeningen uit de Franse modules van het digiTAAL werkboek passen in de leerplannen van de drie graden van het secundair onderwijs. De doelgroepen omschrijven we per module in de onderstaande tabel. Let wel: de modules zijn niet enkel geschikt als leerinstrument, maar ook voor het opfrissen en/of verder inoefenen van eerder opgedane kennis.

Module Doelgroep

FR Thèmes (a-i)

(500 oefeningen)

Inventaris

De oefeningen in FR Thèmes zijn bedoeld voor leerlingen die een traject van 60 uren Frans hebben doorlopen. Leerlingen die al een ruimer aanbod hebben genoten, kunnen deze oefeningen ook nog gebruiken voor het opfrissen én het verder uitbreiden van hun kennis op het vlak van woordenschat en grammatica, en om de vier vaardigheden verder in te oefenen. De themaoefeningen zijn geschikt voor leerlingen uit de tweede en derde graad ASO, de tweede graad (tweede jaar) en de derde graad TSO.

De module FR Thèmes ligt grotendeels binnen de niveaus Threshold (B1) en Vantage (B2) van het Common European Framework of Reference.

FR Grammaire 1

(100 oefeningen)

Inventaris

FR Grammaire 1 is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen van het eerste jaar ASO, de eerste graad TSO en de tweede en derde graad BSO. Deze 100 grammaticaoefeningen zijn opgevat voor beginners met een elementaire kennis, maar zijn ook perfect bruikbaar voor leerlingen van een hogere graad die de basisprincipes van de taal onvoldoende onder de knie hebben.

FR Grammaire 1 past binnen het niveau Breakthrough (A1) van het Common European Framework of Reference.

FR Grammaire 2

(146 oefeningen)

Inventaris

FR Grammaire 2 is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen van de eerste graad ASO, de eerste graad (tweede jaar) en de tweede graad TSO, de tweede en derde graad BSO en voor leerlingen van een hogere graad die basiskennis ontberen.

FR Grammaire 2 past binnen de niveaus Waystage (A2) en Threshold (B1) van het Common European Framework of Reference.

FR Grammaire 3

(204 oefeningen)

Inventaris

FR Grammaire 3 is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen van de tweede graad ASO, de tweede graad (tweede jaar) en derde graad TSO, de derde graad BSO en voor leerlingen die een systematische en beknopte herhaling van de basisgrammatica nodig hebben.

FR Grammaire 3 past binnen de niveaus Threshold (B1) en Vantage (B2) van het Common European Framework of Reference.

FR Téléphoner

(100 oefeningen)

Inventaris

De oefeningen in FR Téléphoner zijn in principe geschikt voor iedereen die al een basiskennis van het Frans heeft en die naar behoren wil leren telefoneren in die taal. De oefeningen zijn uitermate geschikt voor leerlingen uit handels- of secretariaatsafdelingen, of voor leerlingen uit het algemeen secundair onderwijs die, naast de gewone lesuren Frans, een of meer uren zakelijk Frans volgen.

Het niveau van de oefeningen komt overeen met de niveaus Waystage (A2) en Threshold (B1) van het Common European Framework of Reference.

FR Écrire

(126 oefeningen)

Inventaris

De oefeningen in FR Écrire zijn bedoeld voor iedereen die al een gemiddelde tot goede kennis van het Frans heeft en die naar behoren zakelijke teksten wil leren schrijven in die taal. De oefeningen zijn uitermate geschikt voor leerlingen uit de hoogste graad van handels- of secretariaatsafdelingen, of voor leerlingen uit het algemeen secundair onderwijs die, naast de gewone lesuren Frans, een of meer uren zakelijk Frans volgen.

Het niveau van de oefeningen komt overeen met de niveaus Threshold (B1), Vantage (B2) tot zelfs Proficiency (C1) van het Common European Framework of Reference.

FR Verbes

(1822 oefeningen)

Inventaris

De driloefeningen van FR Verbes zijn in de eerste plaats als remediëringsmateriaal bedoeld voor iedereen die Frans leert, zowel leerlingen uit ASO, TSO als BSO.

Werkwoordsvervoeging in het Frans vormt voor veel leerlingen een moeilijk punt, ook voor leerlingen die al een of meer cursussen Frans hebben gevolgd. Intensief oefenen op die werkwoorden is dan ook de beste manier om de werkwoordsvervoeging snel en vlot in te oefenen of bij te werken, op alle niveaus.